Interventie 5
Interventie 5 QR-codes bij BIOR-parken
Inhoud interventie:
Er zijn vele parken aanwezig in Tallinn, BIOR-parken dan wel te verstaan. BIOR staat voor bewegen in de openbare ruimte. Hiervoor zijn verschillende parken aangelegd, zodat de ongeorganiseerde/andere georganiseerde sporter hier gebruik van kan maken.
Ons plan is om bij deze parken bordjes te plaatsen met daarop informatie en een QR-code. Deze QR-code kunnen de deelnemers scannen met hun camera of de bijbehorende app. Via deze QR-code krijgen zij een overzicht van de oefeningen die bij het desbetreffende park beoefend kunnen worden. Dit zullen gevarieerde oefeningen zijn voor het gehele lichaam voor verschillende toestellen. Daarnaast zullen deze oefeningen maandelijks vernieuwd worden. Door deze interventie zullen er meer mensen gebruik maken van de BIOR-parken en hoeven zij zelf geen oefeningen te bedenken.

Probleemstelling en beginsituatie:
Door vele technologische ontwikkelingen zagen wij dat er telkens meer mensen thuis komen te zitten. Er vindt telkens meer een automatisering plaats en mede hierdoor neemt de beweging die de bewoners, bedrijven en bezoekers uit Tallinn krijgen erg af. Het percentage overgewicht neemt toe en de vitaliteit neemt af.
Op het moment zijn er al veel BIOR-parken waar ook zo nu en dan gebruik van wordt gemaakt, maar nog wel veel te weinig.
De mensen weten hoe zij gebruik moeten maken van QR-codes, maar dit wordt nog niet voor de sportende mensen in werking gesteld.
Tallinn is een stad die erg bezig is met technologische ontwikkelingen, maar op het gebied van sport wordt er niet veel gefocust.
Doelgroep + Doel interventie:
De doelgroep zijn Inactieve & ongeorganiseerde sportende volwassenen tussen de 25-54 jaar, binnenlandse en buitenlandse studenten, maar ook de recreatieve toeristen. De volwassenen willen wij graag (opnieuw) kennis laten maken met de BIOR-parken met als toevoeging de variërende oefeningen. Studenten kunnen natuurlijk ook gebruik van deze interventie, omdat het heel toegankelijk is. Je kan er als nieuwe studenten alleen heen om eventueel ook nieuwe mensen te leren kennen. Je hoeft je ook nergens in te schrijven of aan te melden. Daarom is het voor recreatieve toeristen ook erg toegankelijk en kunnen zij op bijvoorbeeld hun vakantie heel gemakkelijk even sporten.
Het doel van deze interventie is om ervoor te zorgen dat de volwassenen meer gaan sporten en meer variatie hebben plus dat studenten en recreatieve toeristen een toegankelijke manier wordt aangeboden om (meer) te kunnen sporten. Door technologie en beweging te combineren creëer je een nieuwe mogelijkheid qua sport die nieuwe mensen gaat aantrekken. Daarnaast is het doel om de BIOR-parken meer en nuttiger te gaan gebruiken.
Program Model Canvas

Financiën:

Verleidingsprincipes:
Het verleidingsprincipe sympathie zal bij deze interventie ingezet worden. Wij willen ervoor zorgen dat de mensen die al bij de verschillende BIOR-parken sporten gebruik gaan maken van de oefeningen die zij via de QR-code ophalen. Deze sporters zullen er erg positief over zijn en dit tegen hun familie, vrienden en collega's vertellen. Hierdoor wekken zij sympathie op voor dit product en zullen hier op een andere manier naar kijken en het zelf ook gaan uitproberen. Om nog meer sympathie op te wekken bij verschillende mensen zullen wij gebruik maken van een influencer. Door de promotie van ons product via een influencer hebben wij meer bereik, en de mensen die fan zijn van de influencer zullen gekoppeld worden aan ons product. Als de influencer dit leuk vindt, moeten zij het ook wel proberen.
Bronnen:
https://www.tallinn.ee/eng/Sports-facilities-in-Tallinn
https://culturescope.nl/sport-29/
https://www.appspecialisten.nl/kennisbank/de-kosten-van-een-app-laten-maken-zie-wat-andere-apps-hebben-gekost-van-2500-tot-100000#:~:text=Een%20app%20laten%20maken%20kost,te%20passen%20op%20zijn%20omgeving.